Wednesday, September 23, 2015

#PsmJourneyLog1

Assalamualaikum.
hai.

its been third week in UMP. and its killing me inside. ainil kepenatan tahap apa je. so based on tajuk di atas. aku nak cuba jadikan blog ni tempat aku meluah kan perjalanan sebuah PSM aku aka final year project aku. semuga last #PsmJourneyLog ni berakhir dengan jayanya. aamiin.

k firstly aku nak bagitahu tajuk final year project aku.

'quantitation of nickel ion using fluorescent protein'

masa pilih tajuk ni, aku rasa tajuk ni sesimple makan. serius. tapi bila aku belajar. cari journal. kena consult dengan SV aku. pergh, perjalanan nak hadapi sebuah final year project ni berliku liku. sebenarnya untuk semester ni, semester experiment untuk projek ni. so, hidup aku dihabiskan di Lab. kena buat itu ini. tapi tak de la habiskan lagi. hahaha over je. project ni mostly kena guna fluorescent protein untuk quantitize nickel ion. lepas buat projek ni tahu la nanti berapa banyak nickel yang dapat diquantitize.

minggu depan baru nak start masuk lab semua SETELAH kena tadah telinga tadi dengan SV aku. it was our fault actually sebab lambat jumpa dia. sebab tak buat appointment dengan dia awal awal.

(semuga Ainil dengan Wan tabah) <-------- ni ayat wan! haha.

ainil dah mula rasa stress dengan penekanan dari sv sendiri. tapi apa pun, kadang aku kena faham, dia nak latih kami supaya lebih seriuos. its our research. kena lebih serius. risau sebenarnya. risau takdapat nak perform. sobsosb. takpela. selagi Wan berada di sisi Ainil. Ainil akan sentiasa ok walaupun kena marah. biar kena marah berdua dari seorang seorang. pedih betul jadi ainil. kena marah je. tapi logik ah sebab buat salah kan. hohoi.

actually, im not that interested to do this research. tapi, Fatin pernah nasihatkan aku supaya cari benda yang aku suka dalam apa yang aku buat. and yeah. aku suka tengok protein tu. sebab dia fluorescent. cantikkkk. anyway. this is my life. there is no other way to choose but to go through this way. way yang penuh durian. tajam dan pedih. tapi manis. hahahaha hambar, kan? biar je.

so ok. this is my first entry for my Piesem. nanti akan ada gambar gambar kalau rajin nak share.

selamat hari raya aidiladha. tahun ni Ainil beraya dengan atihah dekat UMP. doakan la tahun depan raya dengan suami. hahahaha mati la nak kalau ayah aku baca.

p/s : tetiap hari pergi leb kul 6pagi sebab nak teman tihah pergi lab ambil sample. doakan experiment dia ok je ek. kesian tengok dia sensorang. nasib baik Ainil ada wan. T.T ilebiu wannn.




No comments:

Post a Comment